Walter Block

Walter Block behoort tot de anarcho-kapitalisme stroming: streven naar een volledig vrijwillige samenleving zonder staat — met eigendomsrechten en privaat rechtssysteem

Walter Block(geboren 1941)

Anarcho-kapitalist, verdediger van radikale libertarische ethiek en onvermoeibare bestrijder van statistische denkfouten

Walter Block is de libertarische denker die niet bang is voor de logische consequenties van zijn principes. Waar anderen diplomatiek blijven, gaat Block rechtstreeks naar de kern: als eigendomsrechten en vrijwillige uitwisseling goed zijn, waarom zou je dan nog een staat nodig hebben? Als professor aan de Loyola University en senior fellow bij het Mises Institute heeft hij decennialang laten zien dat radicale libertarische ideeën niet alleen theoretisch consistent zijn, maar ook praktisch haalbaar.

Block is een meester in het ontmaskeren van economische drogredenen, vooral die welke de staat rechtvaardigen. Zijn werk combineert Oostenrijkse economie met een onwrikbare morele positie: al het menselijk handelen moet vrijwillig zijn, anders is het diefstal, aanranding of slavernij. Dat geldt ook — en vooral — voor overheden.

Belangrijkste ideeën

Radicaal libertarisme

Block verdedigt een consistente toepassing van het non-agressieprincipe: niemand mag geweld gebruiken behalve in zelfverdediging. Dit sluit álle overheidsdwang uit, van belasting tot wetten.

"Taxation is theft, purely and simply even though it is theft on a grand and colossal scale which no acknowledged criminals could hope to match."

Anarcho-kapitalisme

De markt kan alle diensten leveren die nu door de staat worden geleverd — inclusief rechtspraak, veiligheid en wegen. Monopolies zijn alleen mogelijk via staatsbescherming.

Verdediging van 'onaanvaardbare' beroepen

Block is beroemd geworden door de verdediging van prostituees, drugsdealers en andere 'zondaars'. Niet omdat hij hun activiteiten goedkeurt, maar omdat vrijwillige transacties moreel acceptabel zijn.

Eigendomsrechten als basis

Alle economische en ethische problemen zijn terug te voeren op eigendomsrechten. Wie eigenaar is van wat, en hoe die eigendom tot stand is gekomen, bepaalt de moraliteit van elke situatie.

Kritiek op mainstream economie

Block toont systematisch aan hoe Keynesiaanse en neoklassieke economische modellen gebaseerd zijn op foute aannames over menselijk gedrag en marktwerking.

Defending the Undefendable (1976) Een provocatieve verdediging van controversiële beroepen en praktijken

Blocks bekendste werk verdedigt prostituees, woekeraars, drugsdealers, kinderarbeiders en andere figuren die door de samenleving worden veroordeeld. Niet omdat hij hun activiteiten moreel goedkeurt, maar omdat hij laat zien dat hun handelingen — mits vrijwillig — economisch nuttig zijn en geen geweld inhouden.

Kernargumenten uit Defending the Undefendable

  • Prostitutie is gewoon dienstverlening
    Zolang beide partijen vrijwillig instemmen, verschilt prostitutie niet van andere diensten. Verboden maken creëert alleen maar zwarte markten.

  • Woeker helpt de armen
    Hoge rente weerspiegelt hoog risico. Woekeraars verstrekken krediet aan mensen die anders helemaal geen toegang tot kapitaal zouden hebben.

  • Kinderarbeid vs. honger
    In arme landen is kinderarbeid vaak de enige optie tussen werk en verhongering. Verbieden helpt kinderen niet — economische groei wel.

  • Scalpers zijn marktmakers
    Kaartjesverkoop tegen marktprijzen zorgt ervoor dat tickets bij de mensen terechtkomen die ze het meest waarderen.

  • Drugsverboden creëren misdaad
    Niet drugs zelf, maar het verbod erop, creëert geweld, corruptie en criminele organisaties.

Waarom Block vandaag nog relevant is

Zijn principiële benadering biedt een consistent alternatief voor de hypocrisie van moderne politiek, waarin overheden tegelijkertijd prediken over moraliteit en geweld gebruiken.

Block toont aan dat de meeste 'sociale problemen' eigenlijk gevolgen zijn van staatsingrijpen, niet van marktfalen.

Zijn provocatieve stijl dwingt mensen om hun aannames over goed en kwaad te heroverwegen, gebaseerd op logica in plaats van emotie.

In een tijd van toenemende overheidsmacht biedt Block een radicaal alternatief: een samenleving gebaseerd op volledig vrijwillige samenwerking.